Leidinggeven aan thuiswerkende medewerkers is even wennen als je dat niet gewend bent. Leidinggeven op afstand is net even anders. Hier lees je hoe je gemakkelijk kan leidinggeven aan thuiswerkers met 8 concrete tips.

1 . Start

Hou een weekstart of een dagstart. Iedereen wil duidelijkheid, dus medewerkers ook, zeker nu. Maak helder wat er er die week/dag gedaan moet worden. Maak heldere afspraken over wat je van iedereen verwacht.

2. Kantje er af

Krijgt iemand het werk niet af. Is iemand elke keer te laat voor een call. Bel hem/haar dan meteen op en bespreek het. Wacht niet tot het een “goed moment” is. Bespreek direct het gedrag. Voor meer informatie over moeilijke gesprekken makkelijk maken. Lees hier 12 tips.

3. Helder

Zorg dat afspraken concreet zijn. Dus niet “zoek elkaar op” maar bel elkaar 1 keer per dag/week is concreter. Beschrijf wat je graag wilt zien. Neem niet aan dat iedereen het zelfde verstaat onder samenwerken als jij.

 

4. Elk nadeel heeft zijn voordeel

Bespreek met je team de voor- en nadelen van het thuiswerken. Vraag waar ze tegen aanlopen. Deel ook wat jij tegenkomt bij het thuiswerken. Inspireer om samen oplossingen te denken voor meer productiviteit en werkgeluk.

 

5. Contact

Bedankt dat iedereen behoefte heeft aan aandacht. Juist in deze tijd. Met thuiswerken valt dat grotendeels weg. Even bijpraten bij het koffiezet apparaat zit er niet meer bij. Dus is het handig omdat te compenseren. Een handgeschreven kaartje of een onverwacht telefoontje waarin je een compliment geeft. Wees creatief en verras je medewerkers.

 

6. Wissel af.

Organiseer bewust verschillende soorten online meetings. Of laat het organiseren.

  • Werkbespreking : wie doet wat en wanneer?
  • Brainstorm : nieuwe ideeën worden bedacht om een oplossing ergens voor te bedenken.
  • Check in & Check out : iedereen vertelt in 3 minuten hoe het gaat.
  • Koffie&thee moment/virtuele borrel: iedereen is vrij om te bepraten wat hij/zij wil.

Waak voor een gezonde mix van elkaar ontmoeten en zorgen dat het werk gedaan wordt.

 

7. Transparantie

Niet alles is meer even zichtbaar voor iedereen. Kleine zaken kunnen een eigen leven gaan leiden. Zorg dus voor overzicht door bijvoorbeeld dashboards met daarop de planning, resultaten en de voortgang. Foute of te veel informatie is natuurlijk ook niet goed.

 

8. Heb vertrouwen!

Thuiswerken vergt vertrouwen. Privé en werk lopen door elkaar. Manage vooral niet op tijd en vooral op resultaten. De één wil graag vroeg beginnen. De ander maakt zijn werk liever in de avond af. Bespreek hoe deze tijdstippen zo goed mogelijk samen kunnen vallen. Als je medewerkers niet vertrouwd, dan had je ze niet aan moeten nemen. Voor 10 tips over vertrouwen opbouwen.

 

Oh en zorg ervoor dat medewerkers goede WIFI hebben thuis. 😉